Vorbim adesea despre cum se scrie corect, greșeala gramaticală făcută de un brand într-o postare pe Facebook sau virgula lipsă dintr-un spot TV. Dar există vreo legătură între atenția pe care o companie o acordă detaliilor de genul acesta și succesul ei?
La ora actuală, primele trei bănci din România sunt Banca Transilvania (BT), BCR și BRD, în această ordine. Noi, la Anonimov, am realizat un studiu privind greșelile din broșura cu tarife și comisioane a fiecăreia dintre ele – poate cel mai răspândit text din industrie, parte din fiecare contract pe care o bancă îl face cu un client.
Iată ce am aflat:
- Topul băncilor se păstrează și în ceea ce privește scrierea corectă, BT având cele mai puține greșeli, iar BRD cele mai multe, aproape dublu.
- BT are 103 greșeli, dintre care 7 inconsecvențe, 81 de greșeli de tipar și 1 număr incomplet.
- BCR are 120 de greșeli, dintre care 12 inconsecvențe, 92 de greșeli de tipar și 5 dezacorduri.
- BRD are 191 de greșeli, dintre care 19 inconsecvențe, 132 de greșeli de tipar și 1 tabel cu comisioane greșit.
Desigur, este greu de crezut că cineva își alege în mod conștient banca în funcție de câte greșeli gramaticale face aceasta în comunicările ei, însă publicul poate interpreta scrierea neîngrijită drept o dovadă de neglijență din partea companiei, inclusiv în activitatea ei de zi cu zi – aflăm dintr-un articol din Forbes scris cu ocazia publicării unui studiu asemănător realizat de Grammarly în 2013.
Textele scrise sunt unul dintre cele mai bune moduri prin care o companie le poate arăta clienților, partenerilor și angajaților că este credibilă, cunoaște importanța preciziei și acordă atenție detaliilor.
De exemplu, un număr incomplet într-un document care transmite informații în principal prin cifre poate fi o sursă majoră de neclarități. În cazul BT, îi spune clientului că are de plătit două comisioane diferite pentru aceeași sumă.
BCR face 5 dezacorduri într-un document care ar trebui să fie un acord cu clienții săi.
BRD are în broșura de comisioane un întreg tabel care se repetă, generând astfel un vid de informație acolo unde ar fi trebuit să fie al doilea tabel.
Observăm că numărul total de greșeli este corelat cu numărul de inconsecvențe (scrierea numelor produselor proprii, a zecimalelor, a numerelor mari, a datelor calendaristice etc.), iar inconsecvența este printre ultimele lucruri pe care ți le dorești de la compania cu care lucrezi.
Brad Hoover, CEO Grammarly, spune că „scrierea corectă este o bună metodă prin care brandurile pot influența percepția publică. Scrierea corectă este o dovadă de profesionalism și credibilitate, iar clienții sunt înclinați să cumpere un produs sau un serviciu de la o companie în care au încredere.” Ce poate face o companie pentru a se asigura că nu există greșeli de scriere în comunicările ei? Să folosească serviciul de validare gramaticală de la Anonimov.
Dăm bunul de tipar împreună!