O spune chiar numele: mergi la fast-food ca să primești ceva bun de mâncare rapid. În contrast, materialele de promovare ale acestor companii se realizează printr-un proces lung, complex și costisitor: pitch, strategie, creație, producție, publicare – o întreagă industrie lucrează pentru apariția unui text care să te aducă lângă un anumit brand. Totuși, ceva lipsește din acest proces: validarea gramaticală.
Am realizat un studiu cu liderii pieței de fast-food din România, McDonald’s și KFC, în care am verificat câte greșeli gramaticale sunt în spoturile lor TV și în două texte cu valoare simbolică mare – poveștile fondatorilor celor două companii, Ray Kroc și, respectiv, Colonelul Sanders. La fel ca în cazul studiului pe care l-am făcut cu băncile din România, am descoperit că liderul, McDonald’s, face mai puține greșeli de scriere.
Greșeli în spoturile TV ale McDonald’s
Două clipuri de pe contul de YouTube al McDonald’s au greșeli de scriere. În cel mai vizionat dintre ele, cu aproximativ 860.000 de vizualizări, lipsește o virgulă:
Apoi, McDonald’s folosește în toate materialele sale un cuvânt impropriu: „sandviș” – corect, „sendviș” sau „sandvici”. Forma greșită apare și într-un clip cu peste 600.000 de vizualizări:
Greșeli în spoturile TV ale KFC
Un spot TV cu aproape 700.000 de vizualizări al KFC are un spațiu dublu (două space-uri) între cuvinte:
O scăpare și mai gravă am găsit într-un spot cu peste 440.000 de vizualizări – lipsa diacriticelor:
Textele simbolice și grija pentru scrierea corectă
Am descoperit că poveștile fondatorilor celor două companii, care, cel puțin în cazul KFC, stau la baza identității brandului, nu au primit atenția necesară înainte să fie publicate. Povestea lui Ray Kroc are 12 greșeli, dintre care 1 pasaj incomplet, 1 exprimare improprie și 6 greșeli de tipar.
Istoria Colonelului Sanders are 14 greșeli, dintre care 5 greșeli de punctuație, 3 greșeli de tipar și 1 inconsecvență privind scrierea cu majuscule (Colonel / colonel).
Avem, așadar, două greșeli legate de simbolul central al brandului KFC, Colonelul, într-un text care ar fi meritat să fie perfect.
Cum ar fi putut scăpa de greșeli acest text și toate celelalte scrise de cele două companii? Onorând munca unei întregi industrii de comunicare prin adăugarea în proces a unei etape ce se dovedește necesară: validarea gramaticală.
Noi, la Anonimov, oferim un astfel de serviciu, potrivit pentru oamenii de comunicare perfecționiști care vor să se asigure că publică texte fără greșeli.
Dăm bunul de tipar împreună!